מאת: יעקב אשכנזי, מנהל מוצר, תחום בקרה ואוטומציה, שניידר אלקטריק ישראל
צריכת האנרגיה בתחנות שאיבת מים מהווה חלק משמעותי בקביעת מחירם הסופי של המים ומהוצאות התפעול של מתקן.. מעבר לזה, כמות האנרגיה המושקעת לתהליך ניתוב המים בתחנות מהווה גורם משמעותי בפגיעה בסביבה
תחנות השאיבה הן חלק מהותי ובלתי נפרד משרשרת אספקת המים, ולפיכך שדרוג תחנות ישנות הכרחי להקטנת הוצאות התפעול והתחזוקה, כמו גם לחיסכון באנרגיה.
במדינת ישראל אלפי תחנות שאיבה, כאשר רובן משמשות את מערכת אספקת המים הארצית. תפקיד התחנות הוא להגביר את הלחץ בקווי אספקת המים מחד ולשאוב מים מהכינרת וממקורות המים האחרים מאידך, כאשר חלק מהתחנות נמצא באחריות חברת מקורות, והיתר הן תחת אחריות תאגידי המים האזורים, שמתפעלים ומתחזקים מתקני מים, ביוב וקולחין . המתקנים מפוזרים באזור גיאוגרפי רחב וכוללים גם מאגרי מים, נקודות מדידת ספיקה ומתקנים לטיהור שפכים.
כיום, קיימים לוחות חשמל רבים המותקנים בתחנות שאיבה והנמצאים במצב המהווה סכנה ממשית. לוחות אלה מותקנים בסביבה קרוזבית, אשר גורמת להקטנה משמעותית באורך החיים של הציוד המותקן וביעילות הלוח. ניתן להוסיף על כך בעיות בציוד החשמלי, כגון כיול לא מתאים, זליגות לאדמה ופריצות מתח העלולים לגרום לנזק ברכוש וחיי אדם.
לוחות החשמל בתחנות אינם נמצאים תחת ביקורת, ומכיוון שהפיקוד עליהם הוא אלקטרו-מכני ומבוסס על מצופים, לא מתקבל בתחנה כל מידע על המתרחש בהם, כולל נצילות נמוכה של המשאבות, צריכת אנרגיה גבוהה, עודף לחץ בקו הגורם לבזבוז של מים ונזקים מכאניים, או חוסר לחץ הגורם לפגיעה בשירות לתושבים –כל אלה אינם ידועים. הטיפול בבעיות מתבצע רק בדיעבד ובעקבות פניות של תושבים למוקד עקב גלישת שפכים או נזק אחר. אולם, את כל זה ניתן למנוע מבעוד מועד.
ישנם מקרים אחרים בהם התחנות כן מנוטרות באמצעות בקר מתוכנת אך הבקר אינו קשור ו/או נשלט ממרכז הבקרה מחד או שלא קיים גיבוי של פיקוד מצופים מאידך ולפיכך, כל תקלה בבקר תשבית את פעולת התחנה.
גם נושא כוח האדם בהיבט התחזוקתי מהווה שיקול. תפעול המתקנים מתבצע בפועל על ידי עובדי התאגיד או עובדי קבלן התחזוקה, כאשר עשרות קריאות שווא, תחזוקה של תקלות שבר, קושי באיתור מהיר של תקלה וחוסר אחידות בציודים מגדילים בצורה משמעותית את הוצאות התפעול והתחזוקה של המתקן.
השינוי המהותי שאנו נדרשים לעשות, על מנת לשרת את התושבים ולשפר את רמת חייהם, הוא להתמקד בפתרונות תשתית לטווח ארוך הכוללים החזר השקעה מהיר.
השלב הראשוני בהוצאה לפועל של שינוי זה יהיה סקר של מתקני התאגיד, והצגת מצבה הקיים של כל תחנה. שלב זה היינו חיוני ודורש הבנה מעמיקה בתשתית התאגיד הפזורה וזאת על ידי מפות GIS שהתאגיד מספק, יש ללמוד היכן היו כשלים בעבר וכיצד תיקנו אותם, היכן שדרגו את התשתית, מהו הפחת העכשווי האמיתי של התאגי