ענף מוצרי המים של ישראל הוא ענף גדול, צומח, חדשני ויצואו השנתי גדל.
מבחינת גודלו, הענף מכיל בתוכו כחמש מאות יצרנים. אלו הם יצרנים של מים (חלק ניכר מהמיים בישראל הם היום מיוצרים דרך מתקני התפלה או דרך מט"שים)וכן של צנרת, מגופים, משאבות, אביזרי פיקוד ובקרה על זרימה וחומרים המשמשים לטיהור של מי שפכים.
השוק המקומי של מוצרי תעשיית המים הוא ניתן לתיאור דרך שבעת מאפייניו הבאים:
- שוק עם צריכה גבוהה לנפש של מוצרי תעשיית מים. הצריכה הגבוהה לנפש היא מושגת בעיקר בזכות שלושת הגורמים הבאים:
- אינטנסיביות ההשקייה
- המשקל הגבוה של מים אפורים וגם מים מותפלים בסך צריכת המים המקומית.
מי הביוב המטוהרים ומים מותפלים מהווים כבר מעל מחצית מתוך כ-2.2 מיליארד קוב של מקורות המים שלנו . - תמ"ג לנפש גבוה, כמו ארבעים אלף דולר (K40 $): מעל אפילו רוב מדינות ה-OECD.
- שוק צומח בשיעור של כ-5% בשנה. הצמיחה מוסברת בחלקה דרך גידול בשימוש במים המושג עקב גידול במספר התחלות בנייה למגורים במספר נקודות מים ושפכים (אסלות וכד') בענף הבנייה ועקב כך, גידול בקוטר הצנרת המוליכה מים.
- שוק עתיר טכנולוגיה מכיוון שבישראל פותחו מוצרים רבים בתחום הבקרה על זרימה של מים ושל שפכים.
- שוק המושפע מרגולציה גוברת, אשר נועדה להבטיח בפרט את איכות הסביבה.
- שוק בו פועלים הרבה שחקנים כדלקמן:
- כארבעת אלפים משתמשי קצה מוסדיים כמו רשויות מוניציפליות, תאגידי מים, פארקי תעשייה, מפעלי תעשייה וקמפוסים אקדמיים.
- כמאה משרדי תכנון מים
- כחמש מאות קבלני ביצוע גדולים כמו קבלני תשתיות מים, קבלני צנרת וקבלני גינון, ולצידם עוד כמה אלפי קבלנים קטנים.
- חמשה מפיצים ארציים ועוד כשלושים סיטונאים מקומיים.
- כמאה יצרנים של צנרת, מחברים, מגופים, מסננים, משאבות ומדי זרימה.
- שוק אשר בו הפלסטיק מחליף בהדרגה את המתכת במוצרי הצנרת ואביזריה, ובכללם מחברים ומסננים.
התעשייה המקומית נהנית מיתרון יחסי במוצרי פלסטיק כאלו, עקב כך שענף יצור הפלסטיק הוא עתיר בהון (K) ולא בכח אדם (L) ולכן הוא פחות חשוף לתחרות מצד יבוא זול מסין או מתורקיה.
השימוש הגובר בצנרת פלסטית מוסבר בשיפור עמידותה ללחצים גבוהים (צנרת דרג 10, דרג 12, דרג 16 ויותר), שיפור בעמידותה לגורמי סביבה כמו קורוזיה, קרינת שמש ולחצי קרקע, היכולת לשנע את חלקה
(כמו צנרת פוליתילן) לשטח על גבי תוף, משקלה הנמוך ולכן, היכולת של קבלן הביצוע לבצע עבודה בה בפחות משליש הזמן אשר נדרש לו לעבודה מקבילה עם צנרת מתכת.
- שוק מוטה ליצוא: יצרנים ישראליים מייצאים לחו"ל מתקני התפלה, קבלנות מטש"ים, טפטפות, ברזים חכמים, מכשירים לטיהור מים ומערכות המשמשות לניהול מים ושפכים.
היצוא התעשייתי השנתי של ענף מוצרי המים נאמד כשווה לשני מיליארד דולר B)2 $).
על הכותב ישראל ציגלמן
הכותב הוא מנכ"ל של מכון ציגלמן לחקר השיווק וכן, מדריך מיטיבי הלכת באגודת חובבי הטבע-חיפה. ישראל הוא כלכלן, משפטן, מוסמך למינהל עסקים ומומחה לחקר שווקים. הוא מחברם של שישה ספרים מקצועיים בתחום השיווק ובכללם הספר "צינורות השיווק למוצרי תעשייה" והספר שיווק תעשייתי לחו"ל. במכון ציגלמן בוצעו לאחרונה שבעה מחקרי שוק אודות מוצרי מים כגון ציפוי וצבע לצנרת, צנרת מתכת גדולת קוטר, צנרת פלסטית, משאבות,גז מסוג 2CO המשמש להתפלת מים, דוד חימום ביתי חדש, משאבות חום.
דואר אלקטרוני: [email protected] , אתר אינטרנט: www.ziegelman.co.il