גם בימי שגרה וגם בימי חירום: הכנסת אישרה תיקון שהגיש המשרד להגנת הסביבה לחוק שמירת הניקיון באמצעות הוראת שעה; התיקון יאפשר למשרד לתמוך ברשויות מקומיות ואזוריות באשכולות בדירוג חברתי-כלכלי 1-5 להסדרת הטיפול השוטף בפסולת – גם בימים מורכבים ומאתגרים אלה
השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן: "אנו נמצאים בעת מורכבת וקשה, ועושים כל שביכולתנו לסייע לרשויות המקומיות והאזוריות, להסיר חסמים בירוקרטיים ולתת מענה לצרכים לוגיסטיים ואחרים. בימים אלו נושאות הרשויות המקומיות והאזוריות בנטל כלכלי עצום, והעלות הנוספת לטיפול נאות בפסולת הנגרמת ממצב החירום מכבידה ומקשה עליהן לתת שירות מיטבי לתושבים. תיקון החוק שמירת הניקיון שאושר היום, יאפשר לנו להעביר תמיכה לרשויות הרלוונטיות, שהיא חשובה במיוחד בימים אלה, למען בריאות הציבור והסביבה"
הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית תיקון לחוק שמירת הניקיון שכולל הוראת שעה, שאותה הציע המשרד להגנת הסביבה. תיקון החוק נוגע להרחבת מטרות הקרן לשמירת הניקיון באופן שיאפשר מתן תמיכה לרשויות מקומיות ואזוריות באשכולות 1-5 להסדרת הטיפול השוטף בפסולת בימי שגרה וחירום.
המשרד התחיל במהלך זה בקיץ האחרון, וביקש להאיץ את המהלך על רקע "חרבות ברזל". השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן, פנתה בשבוע שעבר ליו"ר הכנסת אמיר אוחנה וליו"ר הקואליציה אופיר כ"ץ וביקשה להאיץ את הליכי החקיקה, נוכח הדחיפות שנוצרה במצב החירום, אשר החמיר את הקשיים של חלק מהרשויות המקומיות בטיפול השוטף בפסולת בתקופה זו.
במכתב פירטה השרה סילמן, כי לאור הימשכות הלחימה נגרמת פגיעה בניהול משק הפסולת, בארץ בכלל ובאזור הדרום בפרט, עלויות ההובלה עולות, ומצטברת כמות גדולה של פסולת – בין השאר נוכח ההרס שנגרם. על כן היא ביקשה להשלים את הליך החקיקה במהירות, זאת לאחר שכבר אושר תיקון החוק בקריאה ראשונה בכנסת ב-16 באוגוסט 2023 וכן אושרה ההצעה בוועדת הפנים והגנת הסביבה ב-20 בספטמבר 2023.
בשל המצב הביטחוני השורר במדינה מאז פתיחת מלחמת חרבות ברזל, נגרמת פגיעה בניהול משק הפסולת, בארץ בכלל ובדרום בפרט, עלויות ההובלה עולות, ומצטברת כמות גדולה של פסולת – בין השאר נוכח ההרס שנגרם מהלחימה. חלק מהרשויות המקומיות המצויות כעת בקווי העימות בדרום ובצפון, הן רשויות שתיקון החוק יאפשר את הרחבת התמיכה בהן (ישירות או באמצעות אשכולות שמאגדים את פעילותן בתחום). כעת עם אישור החוק ובהתאם להוראת השעה, יוכל המשרד להגנת הסביבה לתמוך בפעולות חיוניות שיאפשרו לרשויות אלו לפעול בתחום הפסולת והניקיון בעת הלחימה ומיד אחריה על ידי קידום פעולות שיקום.
תיקון החוק שאושר מתייחס רק לרשויות מקומיות באשכולות חברתי-כלכלי 1-5. המשרד מודע לכך שלא כל הרשויות שזקוקות לסיוע בעת החירום משתייכות לקבוצה ולכן פועל מול משרד האוצר לסל פתרונות תקציבים נוספים.
בין הפעולות שתיקון החוק יאפשר לתמוך בהן, ברשויות בדירוג 1-5:
• סיוע כספי לרשויות בגין העלייה בעלויות שירותי הפינוי, האיסוף והטיפול בפסולת הנגרמת כתוצאה ממצב החירום.
• סיוע כספי בגין התייקרות הנובעת ממצב החירום, של הובלה במקטע החוץ עירוני לצורך הובלת פסולת לאתרי קצה ואתרי הטמנה (עבור שירות ממתקני המיון או המיחזור, או תחנות המעבר).
• הקצאת כספים לצורך הרכש וההצבה של כלי אצירה ייעודיים גדולים ופינוי (שוטף) של פסולת בריכוזי חיילים וריכוזי אוכלוסייה ללא פתרון פינוי פסולת בשל מצב החירום.
• טיפול בפסולת הריסות ומפגעי פסולת בניין בשטח, שהם רבים מאוד.
• הקצאת כספים לצורך מבצעי ניקיון ושיקום מפגעים להחזרת המצב לקדמותו.
בימי שגרה רשויות מוחלשות מתקשות להשיג את התקציבים שמעמידה לרשותם הממשלה וללא הוראת השעה למעשה הפער בין הרשויות המוחלשות והחזקות מתקבע ומאף מעצים. עוד נמצא כי קיימת הלימה בין המצב הסביבתי ברשויות המקומיות לבין הדירוג החברתי-כלכלי של תושבי הרשויות. ככל שתושבי הרשות מדורגים בדירוג נמוך יותר (אשכולות 1-5) מצב איכות הסביבה אליו חשופים התושבים ורמת השירותים הסביבתיים שמספקת הרשות הוא נמוך. על כן, הוראת השעה תאפשר תמיכה ברשויות המוחלשות בהן קיימת תשתית חסרה ביותר של אצירה, איסוף ופינוי פסולת, שאינה מספקת מענה מינימלי לצורכי התושבים, באמצעות מימון וסיוע לפעולות, אשר יאפשרו לרשויות אלו לצמצם את הפער הקיים בינן לבין מרבית הרשויות המקומיות, ולבסס מערכים יציבים לטיפול בפסולת.