איך מקיימים חיים לצד ים המוות?

ים המלח לא ישוב להיות מה שהכרנו. לכן, עלינו להסתגל לתוצאות הירידה במפלס הים ולשמור על התופעות הייחודיות שלחופיו. שחר בוקמן, עורך כתב העת "אקולוגיה וסביבה", במאמר לרגל השקת גיליון מיוחד בנושא ים המלח הערב בירושלים

בחג סוכות נסעתי דרומה בכביש 90 לכיוון אילת, או יותר נכון – לעקבה. כמי שבצעירותו התגורר בבית ספר שדה עין גדי, הנסיעה לאורך חופי ים המלח הציפה אצלי רגשות מעורבים: שילוב של געגועים נוסטלגיים לחוויות, למקומות ולאנשים, ושל תדהמה מדינמיקת ההרס המתעצם של חבל ארץ בראשיתי זה. השיא הרגשי הוא בקטע הכביש שהוסט עקב בולענים שהתפתחו מתחת לגשר נחל ערוגות, אל פאתי שמורת עין גדי, מקום שנהגתי להתחקות בו פעמים רבות אחרי אורחות חייהם של עדרי יעלים, וצפיתי עם שחר בהתנהגות החברתית של קבוצות שפני סלע.

בסיום המעקף נאלצתי לחזור למציאות, כאשר הרכב שלפניי עצר בשולי הכביש, והנהגת סימנה לי שברצונה לשוחח. "איך מגיעים לים המלח?" היא שאלה. 45 דקות היא נוסעת לאורך החוף, וגישה לים – אין! (יכלה אגב לשאול במילותיו של ויקטור חסון: "שעה, שעה שאני מחפש את הים… לא למדו לשים שלט קטן – ים?") נאלמתי דום. מה כבר אפשר להציע לה? לשוב על עקבותיה לחופים בקצה הצפוני של ים המלח, או שמא לכוון אותה לחופי ברכות האידוי התעשייתיות באגן הדרומי? זה כל שנותר, לאחר שחניון עין גדי וחוף מינרל נסגרו בשל סכנת בולענים, והים הנסוג נשקף לרוב הרחק הרחק מהכביש.

הגורם העיקרי לכל חולייו של ים המלח הוא ירידת מפלסו עקב השימוש הנרחב שעושה האדם (הישראלי, הירדני והסורי) במימיו. ייצוב המפלס הוא היעד שהמדינות השכנות צריכות לחתור אליו בנחישות. עם זאת, ההכרה שפעילות האדם היא שהביאה לנזקים מחייבת ענווה וזהירות מופלגת בכל פעולה לא טבעית המיועדת לשקם את האגם, פן שכרנו יצא בהפסדנו. אנו לא נזכה לראות את ים המלח שב להיות מה שהכרנו, כך שעלינו ללמוד להסתגל לתוצאות הירידה.

ים המלח לא זכה להיכלל בתחרות שבעת פלאי עולם הטבע שנערכה בתחילת העשור, אך אין עוררין על כך ששלל תופעות הטבע שניתן לחזות בהן בו ולחופיו, ייחודי במינו בעולם. לפיכך, יש לקדם הכרה בסביבת ים המלח כאתר מורשת עולמית או כשמורה ביוספרית, שתבטיח שכל צעדי הפיתוח באזור ייעשו לאור המעמד העולמי הסגולי של האזור.

אני מזמין אתכם לקרוא בגיליון המיוחד של כתב העת "אקולוגיה וסביבה" על הסיבות להאצת ירידת המפלס, על התכניות לבניית מובל הימים מים סוף, על התמודדות עם בעיית הבולענים, על הצורך להקים בתי גידול במקום אלה שנהרסים, על היבטים מורכבים נוספים של החיים הדינמיים לחופי ים המלח, ולקנח בריאיון עם האמנית סיגלית לנדאו, שאחת מעבודותיה המצליחות שנעשו בים המלח מוצגת על שער הגיליון.

שחר בוקמן

עמוד הבית

 

תודה שאתם מבקרים בפורטל המים ואיכות הסביבה המוביל מים נט."מים נט "הוא פורטל מקצועי וותיק שעוסק במגוון תחומים של מים לתעשיה.מנצופלי חקלאי ואיכות סביבה ואקולוגיה בפורטל חדשות , מאמרים מובילים, תקנים, תקנות ובטיחות , פורום מקצועי עם מומחים לשאלות ותשובות שיענו על שאלות בתחום תעשיית המים ואיכות הסביבה. בנוסף מכרזים , לוח מודעות , חיפוש חברות בתחום , אינדקס בעלי מקצוע , חידושים של חברות, מחירונים ועוד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות נוספות

הפשרת הקרחונים באזור הארקטי עשויה ליצור נתיבי סחר ימיים חדשים וקצרים יותר

14 במרץ 2025

איך אוניות קרוז משתמשות במי ים, מה חדש בתחום, ומה אומרת הרגולציה?

14 במרץ 2025

פרויקט ראשון מסוגו לאיתור ופינוי נפלים בים

18 בפברואר 2025

תעשיית הדאטה והאתגר הסמוי: צריכת המים של חוות השרתים

13 בפברואר 2025

הוועדה לביקורת המדינה בדיון בעקבות המיעוט במי הגשמים:

10 בפברואר 2025

דוח הניטור הלאומי של הים התיכון לשנת 2023 החושף תמונת מצב מדאיגה של המערכת ...

28 בינואר 2025

הפשרת הקרחונים באזור הארקטי עשויה ליצור נתיבי סחר ימיים חדשים וקצרים יותר

14 במרץ 2025

איך אוניות קרוז משתמשות במי ים, מה חדש בתחום, ומה אומרת הרגולציה?

14 במרץ 2025

פרויקט ראשון מסוגו לאיתור ופינוי נפלים בים

18 בפברואר 2025

תעשיית הדאטה והאתגר הסמוי: צריכת המים של חוות השרתים

13 בפברואר 2025

תמיד לדעת לפני כולם

השארו מעודכנים

השאירו פרטים לקבלת עידכונים למייל

בחירת תחום עניין

כדי להיות תמיד מעודכנים

כדי להיות תמיד מעודכנים