משרד התחבורה יחד עם המשרד להגנת הסביבה החליטו כבר בתחילת שנות ה- 90 לאמץ את תקני זיהום אוויר הנהוגים באירופה. תקנים אילו נקראים תקני יורו.
מטרת התקנים הייתה להוריד את רמת המזהמים הנפלטים מכלי רכב בעלי מנוע דיזל
להלן רשימת המזהמים:
1. חלקיקים בגזי פליטה PM (Particle Matter) .
2. תחמוצות החנקן NOx.
3. תרכובות HC (Hydro Carbon)
4. חד תחמוצת הפחמן (CO)
טבלה מס 1:טבלת דרישות תקני יורו למזהמי האוויר לרכבי דיזל מעל 3.5 טון
PM | NOx | HC | CO | Date | |
g/kWh | g/kWh | g/kWh | g/kWh | ||
0.612 0.36 |
8.0 8.0 |
1.1 1.1 |
4.5 4.5 |
1992 <85 kW 1992 >85 kW |
Euro I |
0.25 0.15 |
7.0 7.0 |
1.1 1.1 |
4.0 4.0 |
October 1996 October 1998 |
Euro II |
0.02 0.1 |
2.0 5.0 |
0.25 0.66 |
1.0 2.1 |
October 1999 EEVS only October 2000 |
Euro III |
0.02 | 3.5 | 0.46 | 1.5 | October 2005 | Euro IV |
0.02 | 2.0 | 0.46 | 1.5 | October 2008 | Euro V |
0.01 | 0.5 | 0.13 | 1.5 | January 2013 | Euro VI |
כמו כן לפי התקנים החדשים נדרש גם להוריד את רמות תחמוצות הגופרית SOx בדלק :
טבלה מס 2 : תקן SOx
SOx ppm | Date |
2000 | October 1994 |
500 | October 1996 |
350 | January 2000 |
50 | January 2005 |
10 | January 2009 |
תקני היורו מגדירים את רמת המזהמים המותרת ואינם מתייחסים לשיטת הפחתתם.
יצרניות כלי הרכב פיתחו מנועים חדשים שעומדים בתקני פליטת המזהמים בשתי שיטות שונות:
1. שיטת EGR – Exhaust Gas Recirculation
בשיטה זו מגבילים מראש את כמות ה- NOx –תחמוצות החנקן שייווצרו בגזי הפליטה.
היווצרות ה- NOx תלויה בטמפרטורה בה עובד מנוע הרכב ובנוכחות חמצן.ככל שטמפרטורת שריפת הדלק גבוהה יותר בנוכחות עודף חמצן תגדל רמת תחמוצות החנקן. בשיטת EGR ממחזרים חלק מגזי הפליטה לתוך הבוכנה של המנוע, האוויר הטרי נמהל בגזי הפליטה שהינם אינרטיים )בין 5%-15% ), כתוצאה מכך טמפרטורת שריפת הדלק יורדת וכך גם עודף החמצן. בצורה זו מורידים את ריכוז תחמוצות החנקן. חסרונה של שיטה זו היא היווצרות של כמות גדולה יותר של חלקיקים PM , כתוצאה משריפת דלק לא מושלמת. לכן יש להוסיף מסנן חלקיקים לרכב.
- שיטת SCR – Selective Catalytic Reduction – ממיר קטליטי סלקטיבי
בשיטה זו מותקן ברכב עם מנוע דיזל ממיר קטליטי סלקטיבי לפירוק ה- NOx בגזי הפליטה לחנקן שהוא אחד ממרכיבי האוויר.
ממיר זה דורש תוסף מיוחד- תמיסת אוריאה 32.5% באיכות מיוחדת ברמת ניקיון גבוהה מאד בהשוואה לאוריאה המשמשת בחקלאות . התמיסה נקראת "נוקסיקליר". תמיסה זו מיוצרת בחברת דשנים וחומרים כימיים בע"מ מקבוצת כימיקלים לישראל,תוך הקפדה על שמירת ניקיונה ויצורה בחדרים נקיים.
נוקסיקליר עומדת בדרישות תקן יורו לרכבי דיזל .התמיסה חייבת להיות מאוד נקייה כדי לא להרעיל את הממיר הקטליטי.
התמיסה מוכנסת למיכל מיוחד נפרד ממיכל הדלק. התמיסה מוזרקת על פני הממיר הקטליטי לתוך גזי הפליטה החמים ועוברת את התגובות הבאות:
1. הידרוליזה (פרוק ) בטמפרטורה של כ – 180 0C.
לפי הנוסחה הכימית הבאה : (NH2)2CO+ H2O →2NH3+CO2
פחמן דו חמצני + אמוניה → מים + נוקסיקליר
תגובת SCR – חיזור קטליטי סלקטיבי של תחמוצות החנקן
: 4NH3 + 4NO + O2 → 4N2 + 6H2O
מים + חנקן → חמצן + חד תחמוצת חנקן + אמוניה
8 NH3 + 6NO2 → 7N2 + 12H2O
מים + חנקן → דו תחמוצת חנקן + אמוניה
.
מערכת ממוחשבת אחראית על הזרקת התמיסה בכמות אופטימאלית להפחתה מכסימלית של תחמוצות החנקן כך שגזי הפליטה יעמדו בתקן זיהום האוויר.
יתרונות השיטה היא יכולת המנוע לעבוד בטמפרטורות גבוהות עם יעילות שריפת הדלק טובה יותר,
כלומר ניתן לחסוך בין 5%-7% מתצרוכת הדלק בהשוואה למנוע הפועל בשיטת EGR.
צריכת נוקסיקליר היא כ- 5% מצריכת הדלק בנסיעה עירונית לפי תקן יורו 4 ו- 6% מצריכת
הדלק לפי תקן יורו 5.
חברת דשנים וחומריים כימיים קיבלה תו תקן ישראלי לפי תקן 5852 חלק 1 תמיסת אוריאה מימית לחיזור פליטות של תחמוצות חנקן ממנועי דיזל: דרישות איכות.
ולפי תקן 5852 חלק 3: תמיסת אוריאה מימית לחזור פליטות של תחמוצות חנקן ממנועי דיזל: שינוע , הובלה והחסנה. , תקן זה מבוסס על תקן DIN 70070.ותקן ISO 22241-1/3 .