רשות הכינרת, הרשות לשטחים פתוחים ומועצה אזורית עמק הירדן
החלו עבודות שיקום תעלת 'המוביל המלוח' במורד הירדן
בעלות 2.5 מיליון שקלים
מועצה אזורית עמק הירדן, בשיתוף רשות ניקוז כינרת והרשות לשטחים פתוחים, החלו השבוע בביצוע פרויקט לשיקום והסדרה של קטע תעלת 'המוביל המלוח' במורד הירדן, במימון הקרן לשטחים פתוחים. עלות ביצוע שלב א' של הפרויקט עומד על כ- 2.5 מיליון שקלים.
מטרת הפרויקט הינה שיקום והסדרה של תעלת 'המוביל המלוח', על מנת להנגיש את צדו המערבי של הירדן לטובת המטיילים באזור ובהתחשבות בבעלי החיים במקום. בין עבודות הפרויקט יבוצעו עבודות עפר לחפירה ולמילוי של התעלה, פעולות לשיקום אקולוגי ונופי וליצירת מורכבות מבנית לאורך תוואי הנחל להענקת מופע זרימה טבעי של נחל. בנוסף לכך, יבוצעו עבודות של מיתון שיפועי גדות הנחל, הרחבת האפיק, ניקוי סחף רב שהצטבר עם השנים בקרקעית הנחל, יצירת איים, שתילות ונטיעות, חניוני יום, פיקניק ועוד.
מוטי דותן, יו"ר רשות הכינרת אומר: "פרויקט שיקום 'המוביל המלוח', הינו מבצע חשוב נוסף של רשות הכינרת, מועצה אזורית עמק הירדן ובמימון הקרן לשטחים פתוחים, לטובת שיקום והסדרה נופית של מקטע הירדן. יש תמימות דעים במדינה, כי את נהר הירדן חייבים לשקם ולהחיות עבור החי והצומח ולהסדירו לביקורי מטיילים. ביצוע עבודות השיקום של התעלה יאפשר את הנגשת ציבור המטיילים אל הטבע והפיכת האזור הפגוע, המוזנח והבלתי נגיש, לאזור מטופח ומשוקם" אומר דותן.
הירדן הינו הנהר הארוך ביותר בישראל והחשוב ביותר מבחינה היסטורית, ערכי טבע ונוף, תיירות ואקולוגית. תוואי נהר הירדן עובר בבקע ים המלח ואורכו של הנהר מהצפון למרגלות החרמון ועד לשפך ים המלח כ- 251 ק"מ. הפרש הגובה בין מקורות הירדן בצפון לבין נקודת שפך הירדן לים המלח בדרום הוא כ- 470 מ'. כ- 70% מכמות המים המזינה את הכינרת מקורה בירדן.
נהר הירדן מהווה מסדרון אקולוגי למגוון בעלי חיים וצמחים לכל אורכו, ממקטע הירדן הצפוני ביותר באזור הגליל העליון ועד למקטע הדרומי ביותר המסתיים בים המלח. קטע הירדן הדרומי לכינרת המכונה "מורד הירדן" ממוצאו הדרומי בכינרת שבסכר דגניה ועד לנקודת מפגש הנחלים ירדן ירמוך שבנהריים, מוקף בשטחים חקלאיים, קיבוצים ובמוקדי היסטוריה ומורשת המקושרים להתיישבות בארץ.
אושרי ילוז, מהנדס רשות ניקוז כינרת, המפקח על הפרויקט מסביר: "תעלת 'המוביל המלוח' הינה אפיק זרימה באורך של כ- 22 ק"מ אשר הוקם בשנות ה- 60 על ידי חברת מקורות, במטרה להטות את המעיינות המליחים שהגיעו לכינרת אל הירדן הדרומי ובכך להקטין משמעותית את מליחות המים באגם. תעלת 'המוביל המלוח' מלווה את הירדן הדרומי ממורד אתר ירדנית עד לנקודת השחרור בירדן הנמצאת בסכר אלומות. כיום, התעלה מהווה נתק אקולוגי ונופי לקטע היחידי במורד הירדן, אשר זורמים בו מי כינרת נקיים. במרוצת השנים הופסקה ההזרמה של המעיינות המליחים בתעלה הפתוחה והחלו להזרימם בצינור תת קרקעי עד לסכר אלומות". אומר ילוז ומוסיף: "כיום תעלת 'המוביל המלוח' במקטע זה יבשה ומכילה מזהמים מסוגים שונים, החל מסחף קרקע מליחה ששקעה בקרקעית התעלה ועד לפסולת מוצקה שהושלכה על ידי מטיילים. כתוצאה מכך, התעלה מהווה מטרד סביבתי ומפגע נופי משמעותי באזור של טבע ונחל. המצב הנוכחי בשטח מונע מהקהילה המקומית וממטיילים בארץ ומהעולם הפוקדים את האזור, לנצל את מלוא הפוטנציאל שהטבע מציע, בנוסף מטרת הפרויקט הינה שיקום של כלל 'המוביל המלוח' בקטע מורד הירדן. עבודות השיקום של התעלה יאפשרו הפיכת האזור שנפגע וכיום בלתי נגיש, לאזור מטופח ומשוקם גם בהיבט האקולוגי וגם בהיבט של טבע ונוף" אומר ילוז.
לאחר השיקום, מתוכנן שלב ב' של הפרויקט, בעלות 2 מיליון שקלים, עבודות תשתית ונוף, להנגשת האזור למטיילים.