חברת נמלי ישראל תוכל להקים מתחם אחסנה ולוגיסטיקה עבור נמל המפרץ. כך החליטה הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה שדחתה התנגדויות שהגישו רשות נחל הקישון וארגונים ירוקים
הוועדה המחוזית לתכנון ובניה חיפה, בראשות איתמר בן דוד, החליטה לאשר סופית את התוכנית המפורטת למתחם אחסנה ולוגיסטיקה חדש בעורף הנמל. במסגרת הדיון נשמעו התייחסויות מצד משרדי הממשלה, נציגי ציבור ונציגי עמותות וארגוני סביבה.
התוכנית אושרה תחילה בוועדה המחוזית חיפה בחודש יולי 2020. לאחר מכן אושרה גם בוועדת המשנה לעררים של המועצה הארצית לאחר שהוגשו מספר עררים, בין היתר על ידי רשות נחל הקישון. ועדת המשנה לעררים דחתה פה אחד את הערר ואישרה את התוכנית בחודש אפריל השנה, אך החזירה את הדיון בנושא הצורך בתסקיר השפעה על הסביבה לפתחה של הוועדה המחוזית.
הוועדה קיבלה את חוות הדעת של המשרד להגנת הסביבה, שקבעה כי התוכנית לא נדרשת בהכנת תסקיר על הסביבה, ובכך נתנה הוועדה את אישורה הסופי לתוכנית להקמת מתחם לוגיסטי חדש במפרץ חיפה, שייתן מענה לנמלי חיפה.
התוכנית שביוזמת חברת נמלי ישראל, הינה על שטח כולל של 1,400 דונם, והיא מאפשרת בינוי של כ-700,000 מ"ר לטובת הקמת שטחי אחסנה ולוגיסטיקה. התוכנית כוללת מספר מתחמי אחסנה, אפשרות להקמת מסוף מטענים רכבתי וכן גישה ישירה למערכת הדרכים הארצית באמצעות דרך חיבורי נמל המפרץ המוקמת בימים אלו.
בנוסף, התוכנית מסדירה את השטחים שסביב מעגנת שביט, המרינה הקיימת של העיר חיפה, ומקצה לה שטחים לטובת מסחר, פנאי, נופש וספורט ימי בהיקף של כ-21 אלף מ"ר. התוכנית תאפשר את פיתוחה והתפתחותה של המרינה, שטרם מימשה את הפוטנציאל התיירותי והעירוני הגלום בה.
התוכנית קובעת הנחיות נופיות וסביבתיות לממשק שבין שטחי האחסנה לשטחי הפארק שיפותחו בעתיד, התווית שבילי אופניים והסדרת חניות לטובת באי הפארק. כמו כן כוללת התכנית שימור של עצים רבים בשתי חורשות אקליפטוסים המצויות בין פארק מורד נחל הקישון לשטחי האחסנה החדשים ומרחיבה מעט את המרחב בין שטחי הנחל לאזורים המיועדים לפיתוח.
מ"מ מתכננת הוועדה המחוזית חיפה, רונן סגל, ציין כי "מדובר בתוכנית חשובה לגיבוש מפרץ חיפה המשלימה את הרצף התכנוני, לצד פארק מורד נחל הקישון. התוכנית מהווה בשורה בכך שהיא מאפשרת את העורף הלוגיסטי הנדרש לתפקוד יעיל של נמל המפרץ החדש והנמלים הוותיקים".
בחברת נמלי ישראל מברכים: "הועדה המחוזית לתכנון ובניה בחיפה אישרה צעד נוסף בקידום תכנית לפיתוח עורף הנמל שצפוי ליצור עשרות מקומות העבודה לתושבי חיפה והאזור. תוכנית פיתוח פארק נמלי ישראל בצמוד לנמלים הנה צעד חשוב ומשמעותי בפיתוח מטרופולין חיפה והמפרץ לטובת חיזוק הכלכלה המקומית והלאומית".
ברשות נחל הקישון זועמים על ההחלטה ומתריעים: "הוועדה המחוזית חיפה, נתנה היום אור ירוק לחברת נמלי ישראל לקידום תכניותיה ההרסניות לסביבה והמפסיד העיקרי – הציבור. הועדה המחוזית לתכנון ולבניה בחיפה, החליטה היום לפטור את תכנית המחסנים של חברת נמלי ישראל הצמודים לנחל קישון, מהצורך בהכנת תסקיר השפעה על הסביבה. המפסיד העיקרי מהחלטה זו הוא הציבור, שיקבל בצמוד לפארק הקישון מחסנים בגובה של 35 מטר ומתחמי מכולות".
"מאכזבת עמדתם של כל משרדי הממשלה שלא רואים את טובת הטבע והציבור לנגד עיניהם. נציגי השלטון המקומי המכירים מקרוב את צרכי הצבור, יחד עם נציג ארגוני הסביבה היו היחידים שתמכו בעמדתה של רשות הנחל.
"תושבי חיפה והמפרץ רווי התשתיות, זכאים לפארק ירוק רחב ידיים שמשמר שטחים פתוחים עם מגוון צומח וחי נדירים. לתכנית חברת נמלי ישראל להקמת מחסנים צמוד למלחת הקישון הנדירה יש חלופות מיקום רבות במרחב ואילו לנחל קישון אין חלופה אחרת".
יו"ר סיעת הירוקים אביהו האן וחברי סיעתו ניסו לטעון בדיון כי יש צורך אמיתי לבצע תסקיר השפעה לסביבה בטרם תאושר התוכנית. למרות הטענות, דרישת הירוקים לא התקבלה.
האן: "איך יתכן שבאיזור הכי מזוהם במדינה, מפרץ חיפה, עם כמות המפעלים הפטרוכימיים שנמצאים בכל פינה, עם עודף תחלואה בכל סוגי הסרטן ובמחלות לב, לא יבצעו תסקיר השפעה? איך יתכן שמשרד הגנת הסביבה שאמור להגן על ערכי טבע מוותר כל כך מהר על הכנת התסקיר? מספיק עם שיטת החפיף שהיתה נהוגה במשך שנים ויצרה כאן את המחדל הגדול ביותר במאה השנים האחרונות שמביאה אותנו לעודף התחלואה והזיהום". האן ציין כי "זהו הפסד צורב ומר לחיפה לחיפאים, לנחל לבעלי החיים שחיים בנחל ולטבע".